14مارس 2022- بر اساس یک مطالعه ی جدید بر روی زنان مسن، انواع فعالیت‌های روزانه که شامل حرکت هستند، - نه فقط ورزش برنامه‌ریزی شده - ممکن است برای سلامت قلب و عروق مفید باشند .این مقاله در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.

در حالی که بسیاری از مطالعات فواید سلامتی ورزش ساختارمند را تایید کرده‌اند - از جمله برای سلامت قلب و عروق، و برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت - تحقیقات دیگر بر روی مزایای بالقوه حرکت بیشتر بدن در طول روز متمرکز شده‌اند که بخشی از هیچ روتین ورزشی نیستند. یک مطالعه نشان داد که در افراد مسن‌ چاق، تشویق به حرکت منظم بدن به همان اندازه که تمرینات هوازی ساختارمند در کمک به کاهش وزن افراد مؤثر است، در کمک به حفظ وزن آنها در دراز مدت مؤثرتر است. فعالیت بدنی خارج از تمرینات ورزشی، همچنین با کاهش سطح قند خون بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است و در افراد مسن تر، فعالیت بدنی متوسط ​​روزانه با خطر کمتر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. مطالعات همچنین نشان داده اند که پوشیدن یک دستگاه ردیاب فیتنس ممکن است راهی موثر برای کمک به بزرگسالان مبتلا به دیابت باشد، تا فعالیت بدنی روزانه خود را افزایش دهند، حتی اگر یک برنامه تمرینی منظم نداشته باشند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه کالیفرنیا (UC) سن دیگو، به بررسی تأثیر فعالیت‌های روزانه که شامل حرکت بودند بر پیامدهای قلبی عروقی در 5416 زن مسن با میانگین سنی 79 سال پرداختند. هیچ یک از شرکت‌کنندگان سابقه قبلی بیماری قلبی عروقی نداشتند. فعالیت بدنی آنها با پوشیدن یک دستگاه فیتنس به مدت یک هفته بین ماه مه 2012 تا آوریل 2014 پیگیری شد. سپس آنها تا فوریه 2020 برای هر گونه تشخیص بیماری قلبی عروقی پیگیری شدند. محققان به ویژه به تأثیر "حرکت در زندگی روزانه" بر بیماری های قلبی عروقی علاقه مند بودند. این حرکات به عنوان ایستادن و حرکت در یک فضای محدود تعریف شد، همانطور که اغلب هنگام انجام کارهای خانه یا باغبانی انجام می شود.

حرکت روزانه با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط است

محققان دریافتند که در مقایسه با زنانی که کمتر از دو ساعت حرکت روزانه داشتند، زنانی که حداقل چهار ساعت حرکت روزانه داشتند، 43 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در طول دوره پیگیری بودند، از جمله: 43 درصد احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری عروق کرونر(CAD)، 30درصد احتمال کمتر برای سکته مغزی و 62 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی بودند. علاوه بر این، آنها دریافتند که یک اثر وابسته به دوز ثابت حرکت روزانه بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی وجود دارد- یک سرنخ کلیدی که حرکت روزانه، به جای برخی عوامل دیگر، دلیل کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است، بطوری که به ازای هر ساعت حرکت روزانه، شرکت کنندگان 14 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی در طول دوره پیگیری بودند. این رابطه پس از تعدیل عواملی که می‌توانند بر حرکت روزانه و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر بگذارند، -از جمله سن، نژاد یا قومیت، سطح تحصیلات، مصرف الکل، و سلامت و عملکرد بدنی افراد که خودشان رتبه‌بندی کرده بودند-، همچنان قوی باقی ماند.

دکتر استیو نگوین، نویسنده این مطالعه و محقق فوق دکتری در دانشکده بهداشت عمومی هربرت ورتهایم در دانشگاه کالیفرنیا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی در مورد این مطالعه گفت: نتایج مطالعه ی ما نشان می‌دهد که هر گونه حرکتی برای پیشگیری از بیماری اهمیت دارد، گذراندن زمان بیشتر در حال تحرک در زندگی روزمره، که شامل طیف وسیعی از فعالیت‌هایی است که در حالت ایستاده- نه نشسته- انجام می‌دهیم، مهم است.

دکتر آندریا لاکروکس، نویسنده این مطالعه، و رئیس بخش اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی هربرت ورتهایم، خاطرنشان کرد: بسیاری از حرکاتی که افراد مسن انجام می دهند با وظایف روزمره زندگی مرتبط است، اما ممکن است فعالیت بدنی در نظر گرفته نشوند.درک فواید حرکت روزانه و اضافه کردن آن به دستورالعمل‌های فعالیت بدنی ممکن است افراد را به تحرک بیشتر تشویق کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/03/14/daily-movement-not-just-exercise-linked-to-lower-heart-risk/